La început n-a fost cuvântul

La început n-a fost cuvântul

Eseuri despre arta și autorii filmului

 

Editura Meridiane

1977

 

 

 

 

 

 

Filmul, arta ce mai nouă, dar și cea mai expusă modelor care au invadat secolul XX, are nevoie de exemplare-etalon care să perpetueze esența a ceea ce el, din capul locului, ar fi dorit să fie.

Cinematograful de artă este liniștita pepinieră unde, la adăpost de mirosul de veselă și de zgomotul de orchestră al cinematografului comercial, cresc – indiferente la indiferență – speciile perene.

Istoria filmului este o luptă continuă între valoarea încă în formare a artei și constanța corozivă și demitizatoare a timpului.

Această încleștare constituie fundalul cărții, iar drumul spre ea a fost silit să treacă nu numai prim câmpul smălțat de capodopere, ci și prin bălăriile și ciulinii capodoperelor ratate.

Romulus Rusan

 

 

PREAMBUL

RĂSCRUCILE FILMULUI

La început n-a fost cuvântul

Nebunia senină a copilăriei

Marea urmărire

De la Melies la Clair

Suferințele tânărului Laurel

215 minute cu Mabuse

Corespondențe

Există un film

Oceanul într-o picătură

Semne de întrebare

Convenție și naturalețe

Realitatea eliberată

Individual și cinematografic

Din nori pe pământ

In purgatoriu

Văzduhul imaginativ

Înmormântarea clovnului

In 24 de ore

Stilul transparent

Note despre Bergman

Răspunsul

Țintind pe întuneric

O aniversare și un interviu

O farsă neagra

Hotarul

În țara lui Hitchcock

Amprentele

 

FILMUL ŞI VIAŢA

Adevărul anonimilor

„Că vinovat e tot făcutul”

Poezia documentarului

Apa, ca personaj

Părinții tineri

Un mare minor

Un film cu fumuri

In rol

Sensul frumuseții

Supraviețuire în doi

Balada legilor

Mitul restaurat

Veselia în culpă

Ochii filmului și ai vieții

Un grec neorealist ?

Atențiune, nu râdeți !

Dragostea — în balanță

Un comic-orchestră

Inserturi

 

REŢETA UNEI ILUZII

Cavalerul tristei figuri

Începuturi

Jocul bătrân

Atât de…

Dramele, altfel

Din lumea animalelor

Rețeta depășită

Atotștiutorii

Marginile melodramei

Vina

Filme de război

Vedeta și dublura

Subterfugii

Un capriciu

O vorbă din bătrâni

De Mille fără rândunele

Vechime fără ani

De cine râdem

Artă și telefon

 

GENERAŢIE

Întrebări, după „Rubliov”

Coborârea în omenesc

Fata nevăzută a filmului

Revers

O exactă imagine a haosului

Arta și ancheta

Un film sisific

Bucuria alfabetului

Învelișurile comediei

Contestație și creație

Suprafețe și umbre

La scara 1:1

Extreme

 

LITERATURA ŞI FILM

Capcana cuvintelor

Cresus peste noapte

Mitologicală

Vina Cleopatrei

Un recipient fragil

Dezlegarea de materie

Pinter și restul

Magia  șovăielii

O reconstrucție

Atracția mediei

La numitor

In jurul unei carafe

Strategia ecranizării

In căutarea oglinzii

 

PRO DOMO

Un film istoric

Ritmurile serialului

Melodrama interbelică

A gândi clasic

Întinerirea

Actualitate și aparentă

O pălărie și clasicitatea

Rudenie de gradul întâi

Lumea printr-un parbriz

 

JURNAL AMERICAN (1973-1974)

Ave Cezar

0 fată din o mie

Gentleman Umberto

Așa a fost să fie

Mănuși întoarse

Zeul funcționar

Cvartet

Conserve de râs

Cifre și pinguini

Acei acari minunați

Un nume nou : Robert Opel

 

La început n-a fost cuvântul